donderdag 28 augustus 2008

Dag 22/23: Denver

Democratische conventie

Wij kwamen terug in Denver op de dag voordat Barrack Obama zijn toespraak in het Invesco Field Stadion zou houden. Het gebied rond het stadion was met hoge hekken afgezet. Behalve het stadion was er slechts één gebouw in de streng bewaakte zone: het hotel waar wij maanden van te voren al een kamer hadden gereserveerd voor de laatste nacht in Denver. Toen wij dit hotel boekten wisten we niet eens dat de Democratische Conventie in Denver zou zijn.

Hal van het hotel

Bij de receptie wilden ze zeker weten dat de namen in onze paspoorten klopten met de namen op hun lijst. Had de beveiliging uitgezocht wie wij waren? Dat is dan een saaie klus geweest. Wij zitten in geen enkel crimineel netwerk en houden ons ook niet met spionageactiviteiten bezig.
Ik zat me wel af te vragen of ik me nu juist wel of niet veilig moest voelen in deze omgeving.
's Avonds zijn we met een busje van het hotel de stad in geweest. Het was er erg druk, maar er hing een prettige sfeer. De terrassen zaten vol en allerlei groeperingen probeerden aandacht voor hun standpunten te krijgen. Hieronder een paar sfeerbeelden.

Denver 27 augustus 2008

Bij een restaurant was een Obama-muurschildering aangebracht met de tekst 'History in Denver'. Altijd leuk om er bij te zijn op zo'n moment.

History in Denver

Obama was overal aanwezig. Aardig was het beeld van een galerie. Obama hing in de spotlights terwijl de net door hem verslagen Hillary Clinton genoegen moest nemen met een plaatsje in het donker op de vloer.

Obama en Clinton in galerie

Na een laatste avondmaal op een terras in Denver hebben we het busje van het hotel weer laten komen. Het viel trouwens op hoeveel medewerkers van winkels en restaurants zich in werktijd nadrukkelijk profileerden als Obama of McCain aanhanger. Overigens zijn we ondanks het feit dat we door een aantal oerconservatieve staten reisden meer Obama dan McCain aanhangers tegen gekomen.

De volgende ochtend

Terwijl Denver zich voorbereidde op de toespraak van Obama waren wij de koffers aan het pakken voor de terugreis. Op het grasveldje voor het hotel was een aziatische filmploeg een interview aan het opnemen.

Televisieploeg bij hotel

De foto hieronder van het Invesco Field stadion is gemaakt voor de ingang van het hotel. Het was nog vroeg en dus erg rustig.

Invesco Field

Ons laatste ritje met de auto was naar het vliegveld. Na het inleveren van de auto zijn we gaan inchecken en hebben we nog een beetje geshopt en geluncht. Er was een heleboel verkiezingstroep te koop. Tegenover de 'Peppermints - we can believe in' van Obama stond de frisse adem met McCain. Dit doosje pepermuntjes dat hier ongeveer op ware grootte is afgebeeld werd afgeleverd met een CNN boodschappentas. Ik heb dus niet hoeven sjouwen met het snoep.

Obamasnoep

Amerika's hoogtepunten

In de hal op het vliegveld hing een uiterst merkwaardige kaart met 'hoogtepunten' van de Verenigde Staten. Er staan zaken op als 'Worlds Largest Peanut' in Georgia en de 'Barbie Doll Hall of Fame' in Californië. Van deze hoogtepunten hebben wij er een bezocht tijdens onze vakantie. Het graf van Buffalo Bill, in Colorado in de buurt van Denver.

Hieronder een kaartje van het Invesco Field en omgeving. Het stadion is duidelijk zichtbaar. Het ronde gebouwtje boven het stadion is het hotel.